8. Vrije tijd: van wandelen naar ruime keuze

Tot in de jaren zestig was er weinig ruimte voor vrijetijdsbesteding. Langzaam kwam er meer aandacht voor ontspanning, ook in de vorm van vakantie. Vanaf de jaren negentig werd er vanuit de gedachte 'zo normaal mogelijk' meer ingezet op deelname aan bestaande clubs in de maatschappij. Lidmaatschap van verenigingen en sportclubs blijkt echter voor lang niet alle cliënten realistisch.

Koninginnedag

Al decennialang wordt Koninginnedag bij 's Heeren Loo gevierd. Vroeger vooral op de instellingsterreinen. De laatste jaren nemen cliënten en begeleiders op vele plaatsen deel aan de festiviteiten in eigen dorp of stad.

Truckersdagen

In verschillende plaatsen in het land worden truckersdagen georganiseerd. In een enorme stoet vrachtwagens kunnen cliënten meerijden in de cabine. Voor sommige cliënten is het het hoogtepunt van het jaar.

Sinterklaasfeest

Cliënten verkleed als Pieten

Het Sinterklaasfeest is een belangrijk feest voor cliënten. Er werd en wordt ieder jaar met spanning naar uit gezien. de laatste jaren doen cliënten ook mee als (zwarte) Piet.

VARA’s Speelgoedactie

Vroeger was er nauwelijks geld voor Sinterklaascadeaus. Voor bewoners die geen pakket van thuis konden verwachten, kwam de in 1951 opgerichte VARA’s Speelgoedactie daarom als een geschenk uit de hemel. Door de actie kwamen er cadeaus voor kinderen in tehuizen en sanatoria en armlastige kinderen die onder toezicht stonden van kinderbeschermingsinstellingen. De VARA vroeg luisteraars om geld en speelgoed en benaderde bedrijven en organisaties voor speelgoed of adoptie van tehuizen. De actie verliep een aantal jaren zeer succesvol en werd in 1980 nieuw leven ingeblazen met de verkoop van langspeelplaten van Kinderen voor Kinderen.

Sint en Piet (jaren 30)

Kerstvieringen

Kinderkerstviering (ca. 1965)

Vroeger werd er vaak middenop het terrein een grote kerstboom geplaatst en waren er gezamenlijke paviljoenskerstvieringen. Tegenwoordig wordt het kerstfeest met ouders en verwanten in eigen kring gevierd. Grote locaties organiseren de laatste jaren met succes eigen kerstmarkten.

Vanaf de jaren 80 zijn ouders welkom

Traditioneel zijn Sinterklaas en Kerst belangrijke momenten voor families. Lang niet altijd kwamen instellingen daaraan tegemoet. Pas sinds de jaren tachtig zijn ouders welkom bij Sinterklaas en de Kerstviering. Tegenwoordig zijn er naast de klassieke kerkdienst en koffietafels ook grootste opgezette kerstmarkten en en hoog gewaardeerde kerstspelen.

Kerstspel en kampvuur (2006)

Zomerfeesten

Ieder jaar wordt reikhalzend uitgekeken naar de zomerfeesten. Er is dan van alles te doen o de voormalige terreinen: van barbecue tot dansavond, van schaapsscheerdersfeest tot huifkartocht. Met als onbetwist hoogtepunt de eigen kermis of het optreden van een bekende zanger of band.

Fotogalerij Kermis

Zomerfeest Modeshow (jaren 60)

Ballonen oplaten (jaren 60)

In de jaren zestig werden er allerlei activiteiten ontplooid tijdens het zomerprogramma, waaronder een ballonnenwedstrijd. Personeel van alle diensten werkte eraan mee. De activiteiten vonden op het instellingsterrein plaats, maar dat deed voor cliënten en medewerkers geen afbreuk aan een vrolijk vakantiegevoel.

Schatgraven (jaren 60)

Schatgraven op het instellingsterrein was ook onderdeel van het zomerprogramma.

Optocht (jaren 80)

De optochten trekken ook familie en andere bezoekers van buitenaf.

Uitjes en vakanties

Toen op vakantie gaan heel normaal begon te worden, gingen ook mensen met een verstandelijke beperking op vakantie. Aanvankelijk gingen ze naar speciaal daarvoor bedoelde vakantieboerderijen en eigen vakantiehuizen, later kwam er meer variatie. Groepen gingen ook op vakantie met eigen tenten, bijvoorbeeld naar de camping van de Dr. Mr. Willem van den Bergstichting in Noordwijk. Nog later ging men ook naar Center Parcs. Vakanties werden geregeld door de recreatieafdelingen. Tegenwoordig zijn er speciale reisorganisaties voor mensen met een verstandelijke beperking.

Eigen campings

Binnen 's Heeren Loo waren ook eigen campings, onder andere in Julianadorp en Apeldoorn. In 1992 werd bij Noorderhaven in Julianadorp de aanleuncamping Noorderkust geopend, een nieuwe vakantiemogelijkheid voor mensen met een verstandelijk beperkt kind die graag in de nabijheid van het strand wilden bivakkeren. In 1992 werd het 40-jarig jubileum van Groot-Schuylenburg gevierd. Om ouders en familieleden de mogelijkheid te bieden de feestweek volledig mee te maken, is destijds een camping met twaalf plaatsen ontstaan. Ook na de feestweek werd de camping druk bezocht, vooral door familie en betrokkenen van vaak autistische kinderen.

Sport en beweging

Voetbal 1938

Ook in de jaren dertig was er al aandacht voor sportiviteit.

Zakkenlopen en stoelendans (1938)

In de jaren dertig behoorden zakkenlopen en stoelendans tot gewilde vrijetijdsactiviteiten.

Deelname Vierdaagse Nijmegen (jaren 50)

Fotogalerij

Fotogalerij Sport en beweging